Om CleanCup

«Hvorfor har ingen fortalt meg om dette før?!»

Da jeg grunnla CleanCup i 2017, var det fordi jeg ville gjøre menskoppen til et ekte og tilgjengelig alternativ for flere jenter. For fire år siden var det fortsatt få i Norge som hadde kjennskap til menskopp. Blant dem som hadde hørt om koppen, tenkte nok mange at det var mest aktuelt for hippier – i alle fall ikke spesielt aktuell som alternativ til bind og tamponger.

Da jeg prøvde menskopp selv for første gang i 2015, ble jeg helt paff over at ingen hadde fortalt meg om dette komfortable og praktiske alternativet før. Hvorfor blir det ikke presentert i skolen, på samme måte som engangsproduktene?! Målet mitt med CleanCup, er å gjøre både produktet og informasjon om produktet tilgjengelig for flere jenter og kvinner.

Siden 2016 har jeg jobbet aktivt med å øke kjennskapen til menskopp, parallelt med produktutvikling og -forbedring, for å kunne tilby en helt unik menskopp på markedet; nemlig CleanCup.

Visjonen med CleanCup er å bidra til at ingen jenter mister muligheter eller holdes tilbake på grunn av mensen.

CleanCup er et «one woman show»

Jeg heter Lene, og jeg er dama bak CleanCup. Da jeg prøvde menskopp selv for første gang, tok det ikke lange tiden før ønsket om å gjøre dette bærekraftige, praktiske, fantastiske lille produktet tilgjengelig for alle meldte seg. Jeg kunne ikke slutte å snakke om alle fordelene med menskoppen! Hvis du har prøvd menskopp selv, kjenner du deg kanskje igjen? 

I tillegg til å ta meg av den daglige driften, markedsføringen og utviklingen av CleanCup (og du vet … alle andre ting, som forøvrig er forbausende mange, som må gjøres i en bedrift), gjør jeg kundeservice og prøver å gjøre informasjon om menskoppen lett å finne. Hvis du kontakter CleanCup gjennom sosiale medier, på e-post eller nettsiden her, så er det altså meg du får svar av.

Når jeg sier at CleanCup er et «one woman show», så er det en sannhet med modifikasjoner; jeg har hatt mange gode hjelpere underveis, selv om jeg for det meste har drevet CleanCup alene. Det har vært drevet av engasjement og et brennende ønske om å forbedre forholdene for oss menstruerende, heller enn formell kompetanse og faktisk kjennskap til hva som skal til for å starte opp en merkevare helt selv.